Trekking av tenner & kirurgi

Her finner du informasjon om trekking och kirurgi

Våre tjenester Om trekking och kirurgi

Informasjon før behandling

Tanntrekking eller kirurgisk fjernelse av tann. Det kan være flere årsaker til at en tann må fjernes. På grunnlag av en klinisk undersøkelse og røntgenbilder, kan tannlegen vurdere om tannen kan trekkes på vanlig måte, eller om den må opereres ut. Inngrepet skjer i begge tilfeller under lokalbedøvelse. Dersom tannen må opereres ut, vil man brette tannkjøttet til side, fjerne nødvendig kjeveben og dele tannen opp etter behov. Behandlingen avsluttes ved at såret renses og det settes et nødvendig antall sting.

Etter inngrepet:

Når bedøvelsen går ut (etter 3-4 timer), vil det bli noe smerter i området. Dette er helt normalt, og man vil derfor bli anbefalt å ta smertestillende tabletter eller få med seg en resept på smertestillende tabletter. Ved kompliserte inngrep er det vanligvis anbefalt å ta det med ro de første dagene. Unngå derfor hardt fysisk arbeid, trening og liknende i denne perioden. Det kan også forekomme hevelse og gapevansker i noen døgn etter inngrepet.

Komplikasjoner

Ethvert kirurgisk inngrep har en liten risiko for komplikasjoner. Eksempler på slike komplikasjoner kan være forlenget blødningstid eller smertefull etterbetennelse i kjevebenet. Ved fjernelse av visdomstann i underkjeven kan nummenhet i halve tungen og leppen oppstå. Dette skjer svært sjelden og går vanligvis over av seg selv. I overkjeven kan man en sjelden gang oppleve at fjernelse av tannen medfører en åpning inn til bihulen. Tannlegen vil i slike tilfeller informerer om dette, og nødvendig behandling blir utført.

Generell helse

Tannhelseteamet ønsker å gjøre inngrepet så trygt som mulig. Det er derfor viktig at de har oppdaterte helseopplysninger. Vennligst gi beskjed om:

• medisiner
  • sykdommer
  • allergier
  • unormal blødningstendens
  • tidligere komplikasjoner i forbindelse med tannbehandling
  • graviditet
  • angst for tannbehandling

Informasjon etter behandling

Etter tanntrekking / kirurgisk fjernelse av tann skal man:

• la såret være mest mulig i ro de første timene. Ikke kjenne borti med tungen.
  • ta første smertestillende tablett innen 30 - 45 minutter (Før bedøvelsen går ut). Tabletten svelges med litt vann.
  • vente 2 timer med å spise. Man bør forsøke å tygge maten på motsatt side de første dagene.
  • vente 6-12 timer med å røyke.
  • unngå kraftig munnskylling de første 2-3 døgn.
  • unngå harde anstrengelser ( tung løfting, trening etc.) de første dagene.
  • unngå tannbørsting i operasjonsområdet den første uken. Tennene forøvrig pusses som normalt.
  • skylle munnen med klorhexidinløsning ( f.eks. Corsodyl) morgen og kveld i 1 uke (kun ved kirurgisk inngrep).

Smertestillende tabletter:

Det kan forventes noe hevelse og smerter den første uken. Tannlegen vil derfor vurdere og informere om hvilke smertestillende tabletter som skal benyttes i hvert enkelt tilfelle. Følgende medikamenter blir ofte brukt:

Svake smerter: 1 tabl. Ibux 600 mg. tas etter ca. 30 - 45 minutter. Gjenta ved behov med 4-5 timers mellomrom. (Merk: Ikke ta ibux om du er gravid eller har magesår)

Moderate smerter: 1 tabl. ibux 600 mg. + 2 tabl. paracet 500 mg. tas samtidig etter ca. 30 - 45 minutter. Gjenta doseringen ved behov med 4-5 timers mellomrom. (Merk: Ikke ta ibux om du er gravid eller har magesår)

Sterke smerter: 1 tabl. Paralgin forte eller Pinex forte tas etter ca. 30 - 45 minutter. Gjenta ved behov med 4-6 timers mellomrom. (Merk: unngå bilkjøring ved bruk av paralgin forte / pinex forte)

Eventuelt: I enkelte tilfeller legges en liten tøybit med antibiotikasalve i operasjonssåret. Denne skal normalt fjernes etter 1-2 døgn. Om man ikke klarer dette selv, bør tannlegen kontaktes. Eventuelle sting skal i enkelte tilfeller fjernes hos tannlegen etter ca. 1 uke. NB! Dersom smertene øker etter 1 - 2 døgn, kan dette skyldes betennelse i kjevebenet.

Man bør derfor ta kontakt med tannlegen dersom noe virker unormalt eller om man har spørsmål.

• "Flinke tannleger i freshe lokaler! Anbefales."

★ ★ ★ ★ ★

Edel Pavlic

• "Trenger du tannlege så vil jeg virkelig anbefale deg og gape opp for Kråkerøytannlegene. Trivelige lokaler, trivelige folk, trivelige priser og gratis tyggis i venterommet."

★ ★ ★ ★ ★

Pål-Helge Tøffen Nilssen

• "Veldig fornøyd med servicen og behandlingen. Vil absolutt anbefale dere videre"

Ramin Iranpour